Wtorek, 16 Grudnia 2025, Albiny, Sebastiana, Zdzisławy
Formularz Szukaj
Ladowanie
1929-2009 80 lat tradycji i nowoczesności
Wodociągi Kieleckie > Wydarzenia - archiwum > Światowy Dzień Wody 2008

Wodociągi Kieleckie

Światowy Dzień Wody 2008

Światowy Dzień Wody 2008

W rezolucji 47/193 z 22 grudnia 1992 roku Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych zdecydowało o ustanowieniu obchodów Światowego Dnia Wody w dniu 22 marca. Ideą obchodów jest uświadomienie państwom członkowskim wpływu prawidłowej gospodarki wodnej na ich kondycję gospodarczą i społeczną.

W roku 2008 Światowy Dzień Wody obchodzony będzie 20 marca.

ONZ uruchomiła oficjalną stronę internetową Światowego Dnia Wody 2008
dw2008_1W roku bieżącym obchody ŚWIATOWEGO DNIA WODY będą się skupiać na sanitacji zgodnie z Międzynarodowym Rokiem Sanitacji 2008. ONZ zachęca ludzi na całym świecie do wzięcia udziałów w obchodach, by zwrócić uwagę na światowe wyzwanie w zakresie sanitacji.

Właściwe warunki sanitarne i dostęp do infrastruktury sanitarnej są jedną z najważniejszych i niedocenianych potrzeb ludzkich. (...) Wydając jednego dolara na poprawę warunków sanitarnych, zaoszczędza się 9 dolarów na wydatki związane ze zdrowiem, edukacją, rozwojem społecznym i gospodarczym.

Fragment przesłania Sekretarza Generalnego ONZ 21 listopada 2007 r.


Organizacja Narodów Zjednoczonych ogłosiła rok 2008 Międzynarodowym Rokiem Warunków Sanitarnych. Ma on na celu zwrócenie uwagi na wpływ warunków sanitarnych na życie człowieka i ograniczenie ubóstwa.


MIĘDZYNARODOWY ROK SANITACJI 2008

dw2008_2dw2008_3dw2008_4

W tegorocznych uroczystościach Światowego Dnia Wody 20 marca 2008 w Genewie , który połączony jest z obchodami Światowego Roku Sanitacji weźmie udział Jego Królewska Wysokość Książę Oranii.
Celami Roku Sanitacji jest
podniesienie świadomości i przyspieszenie postępu w kierunku Milenijnego Celu Rozwoju (Millenium Development Goal - MDG) jakim jest zmniejszenie do 2015 roku o połowę udziału 2,6 miliarda ludzi bez dostępu do podstawowej sanitacji oraz określenie warunków sanitarnych na:
  • zdrowie człowieka
  • rozwój ekonomiczny
  • godność człowieka i rozwój społeczny
  • środowisko

Międzynarodowy Rok Sanitacji, którego celem strategicznym jest przyspieszenie postępu w zakresie sanitacji, by pomóc ocalić życie ludzkie i wspierać rozwój społeczno-ekonomiczny, będzie budowany w oparciu o decyzje podjęte przez Komisję ds. Zrównoważonego Rozwoju i pomoże utrzymać kwestię sanitacji na czele globalnej agendy. Będzie utrzymywany w kręgu zainteresowań polityków, społeczeństwa i opinii publicznej w ogólnej dyskusji skupionej na potrzebie podjęcia skutecznego działania.

Rozpoczęcie Międzynarodowego Dnia Sanitacji (IYS 2008)

dw2008_5ONZ oficjalnie rozpoczęła Międzynarodowy Rok Sanitacji, by przyspieszyć postęp dla 2,6 mld ludzi na całym świecie, którzy pozostają bez właściwych urządzeń sanitarnych. Każdego roku nienadająca się do picia woda oraz złe warunki sanitarne i higieniczne są przyczyną śmierci 1,5 mln dzieci. "Dostęp do sanitacji jest w znacznej mierze powiązany z niemal wszystkimi Milenijnymi Celami Rozwoju, a w szczególności tymi, które dotyczą środowiska, edukacji, równości kobiet i mężczyzn i zmniejszenia śmiertelności dzieci i ubóstwa" - powiedział Sekretarz Generalny ONZ Ban Ki-moon. "Szacuje się, że każdego tygodnia z powodu chorób związanych ze złą jakością wody i brakiem właściwej sanitacji umiera 42 000 osób. Sytuacja taka jest nie do zaakceptowania". Międzynarodowy Rok Sanitacji 2008 jest rokiem tematycznym określonym przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w grudniu 2006 roku w celu zwrócenia uwagi światowej opinii publicznej na ten globalny kryzys.

Sekretarz Generalny ONZ Ban Ki-moon zachęca do większych wysiłków, by stawić czoło "cichemu kryzysowi" bezpiecznej wody dla wszystkich

dw2008_6Głównymi celami obchodów Roku Sanitacji jest wzrost świadomości na temat wpływu warunków sanitarnych na życie człowieka i przyspieszenie procesu redukcji ubóstwa. Na Szczycie Milenijnym w 2000 r. ustalono osiem Milenijnych Celów Rozwoju, które dotyczą: ograniczenia ubóstwa i głodu, zapewnienia edukacji na poziomie podstawowym, promowania równości płci, zmniejszenia umieralności dzieci, poprawy opieki zdrowotnej, ograniczenia rozprzestrzeniania się HIV/AIDS, gospodarowania środowiskiem naturalnym oraz stworzenia porozumienia na rzecz rozwoju. Podczas Światowego Szczytu na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju w Johanesburgu w 2002r. siódmy cel, dotyczący stosowania zrównoważonych metod gospodarowania zasobami naturalnymi, w tym dostępu do czystej wody, został rozszerzony o warunki sanitarne i zakłada, że "do roku 2015 zmniejszy się o połowę liczba ludzi, którzy nie mają dostępu do wody pitnej i do podstawowych systemów sanitarnych". Poprawa warunków sanitarnych wpłynie na szybsze osiągnięcie pozostałych Milenijnych Celów Rozwoju.
Zdaniem międzynarodowych ekspertów, nadszedł czas działania. Obecnie świat dysponuje odpowiednimi technologiami i wiedzą. Wszyscy powinni współpracować : rządy krajów, samorządy lokalne, organizacje pozarządowe, sektor prywatny i społeczeństwo obywatelskie. Media i opinia publiczna mogą wpływać na liderów politycznych i zachęcać do działania. Szacuje się, że dzięki nakładom w wysokości 10 miliardów dolarów rocznie, przeznaczonym na poprawę warunków sanitarnych na świecie, zmniejszyłaby się do 2015 r. o połowę liczba ludzi, którzy nie mają dostępu do podstawowych systemów sanitarnych. Jeśli środki te byłyby przekazywane co roku, to w ciągu jednej lub dwóch dekad zostałby osiągnięty postęp w tej kwestii.
10 miliardów dolarów rocznie to: mniej niż 1% wydatków światowych przeznaczonych w 2005 r. na wojsko, 1/3 światowych wydatków na wodę w butelkach, roczna suma, jaką Europejczycy przeznaczają na zakup lodów.

DANE Z OFICJALNEJ STRONY UNICEF NA TEMAT WARUNKÓW SANITARNYCH NA ŚWIECIE

Toaleta dla 70 tysięcy osób
To nie żart. Jeśli mieszkasz na osiedlu slumsów Kibera w Kenii korzystasz z tej samej toalety co twój sąsiad, sąsiad twojego sąsiada i jeszcze jego kuzyn, dalsza rodzina, nauczyciel i 70 tysięcy innych ludzi. Dzieci, matki, ojcowie, nastolatki, babcie, dziadkowie. Wszyscy macie jedną toaletę. Jak z niej korzystacie? Kucasz, kupę robisz do worka a worek rzucasz do wielkiego rowu nieopodal wodociągu. Papier toaletowy też rzucasz do tego rowu - czasami w worku czasem nie. Jak już rzucisz worek to oddalasz się ile sił w nogach, bo zapach niewybredny. Zapach zapachem, problem zaczyna się jeśli wodociąg zaczyna przeciekać a ekskrementy przesiąkać do wody. Choroba gwarantowana - schistosomatoza, cholera, dur brzuszny, żółtaczka, w najlepszym wypadku biegunka. Jeśli masz mniej niż 5 lat i słabą odporność spowodowaną niedożywieniem lub wcześniej przebytymi chorobami, to podobnie jak 4400 innych dzieci w Twoim wieku umrzesz. Jutro może umrzeć Twój brat, albo kuzynka i 4399 innych dzieci.


A jak wygląda sytuacja z sanitacją w Polsce?


Polska przystępując do Unii Europejskiej przyjęła na siebie zobowiązania w zakresie sektora "Środowisko". Oprócz innych zobowiązań jednak głównym zadaniem jest budowa kanalizacji sanitarnej i budowa oczyszczalni ścieków w Aglomeracjach w przedziale pomiędzy 2000 - 15 000 RLM.
Dla Polski ustalenia negocjacyjne z Unią Europejską dotyczące sektora "Środowisko", przeniesione zostały do Traktatu o Akcesji Polski do Unii Europejskiej. Dokument ten obliguje Rząd Rzeczypospolitej Polskiej do wybudowania, rozbudowania i/lub zmodernizowania oczyszczalni ścieków komunalnych i systemów kanalizacji zbiorczej w aglomeracjach, w horyzoncie czasowym do 2015 r.
Realizacja wdrażania wymagań dyrektywy przebiegać będzie etapowo, zgodnie z celami pośrednimi, które zapisane zostały w Traktacie Akcesyjnym, a mianowicie:

  • 31 grudnia 2005 r. zgodność z dyrektywą powinna być osiągnięta w 674 aglomeracjach, z których ładunek zanieczyszczeń biodegradowalnych stanowi 69% całkowitego ładunku zanieczyszczeń tego typu pochodzącego z aglomeracji,
  • 31 grudnia 2010 r. zgodność z dyrektywą powinna być osiągnięta w 1069 aglomeracjach, z których ładunek zanieczyszczeń biodegradowalnych stanowi 86% całkowitego ładunku zanieczyszczeń tego typu pochodzącego z aglomeracji,
  • 31 grudnia 2013 r. zgodność z dyrektywą powinna być osiągnięta w 1165 aglomeracjach, z których ładunek zanieczyszczeń biodegradowalnych stanowi 91% całkowitego ładunku zanieczyszczeń tego typu pochodzącego z aglomeracji,
  • 31 grudnia 2015 r. zgodność z dyrektywą powinna być osiągnięta we wszystkich aglomeracjach, z których ładunek zanieczyszczeń biodegradowalnych stanowi 100% całkowitego ładunku zanieczyszczeń tego typu pochodzącego z aglomeracji.

Przepisy dyrektywy 91/271/EWG zostały przetransponowane do prawa krajowego i znalazły swoje odzwierciedlenie w szeregu ustaw i rozporządzeń związanych z gospodarką wodną.
W dniu 16 grudnia 2003 r. Rada Ministrów przyjęła Krajowy Program Oczyszczania Ścieków Komunalnych (KPOŚK) wprowadzony do polskiego systemu prawnego poprzez ustawę Prawo wodne. Program ma służyć wdrożeniu dyrektywy 91/271/EWG, przy uwzględnieniu okresów przejściowych. Należy zauważyć, że porządkowanie gospodarki wodno-ściekowej i zaspakajanie potrzeb ludności w dziedzinie odprowadzania ścieków należy do zadań własnych gmin. Zadaniem państwa jest przede wszystkim tworzenie prawnych, organizacyjnych i finansowych instrumentów wspomagających działania samorządów lokalnych. "Krajowy program oczyszczania ścieków komunalnych został przygotowany na podstawie uzyskanych w 2003 r. od gmin "Informacji o stanie i zamierzeniach dotyczących realizacji przez gminę przedsięwzięć w zakresie wyposażenia terenów zabudowanych i przeznaczonych pod zabudowę, w zbiorcze sieci kanalizacyjne i oczyszczalnie ścieków komunalnych (wg stanu na koniec 2002 r.)".

W dniu 7 czerwca 2005 r. został zatwierdzony przez Radę Ministrów zaktualizowany Krajowy program oczyszczania ścieków komunalnych. Inwestycje ujęte w Aktualizacji KPOŚK (A-KPOŚK) będą realizowane:

  • w 1577 aglomeracjach w tym:
    • 76 aglomeracji > 100 000 RLM,
    • 383 aglomeracji 15 000 - 100 000 RLM,
    • 1118 aglomeracji 2 000 - 15 000 RLM,
    • budowa sieci kanalizacyjnej - ok. 37 tyś. km - koszt ok. 32 mld zł,
    • budowa, rozbudowa i/lub modernizacja oczyszczalni ścieków - 1734 szt. - koszt ok.10,6 mld zł.

Całkowity koszt KPOŚK w latach 2005 - 2015 to ok. 42, 6 mld zł.
Powodzenie w realizacji "Programu..." zależy w dużej mierze od inicjatywy samorządów gminnych oraz umiejętności pozyskiwania przez nie środków finansowych. Wydatki na ten cel pochodzące ze środków funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej zostały określone jako priorytetowe . Uruchomiono kredyty i pożyczki preferencyjne celem zapewnienia finansowania inwestycji w tym zakresie. Również Fundusz Spójności daje możliwości dużym aglomeracjom lub grupom aglomeracji uzyskania środków na inwestycje w gospodarce wodno-ściekowej. Instrumenty te zachęcają jednostki samorządu terytorialnego do przyspieszenia realizacji przedsięwzięć umieszczonych w KPOŚK, a co za tym idzie osiągnięcie przez kraj efektu ekologicznego.


A jak wygląda problem sanitacji na terenie działania Spółki "Wodociągi Kieleckie" czyli w gminach: Kielce, Masłów, Sitkówka-Nowiny, Zagnańsk.


Na terenie czterech gmin eksploatowane jest 5 oczyszczalni ścieków, do których podłączonych jest łącznie około 88% rzeczywistych mieszkańców. Wśród czterech gmin najniższy % skanalizowania znajduje się w gminie Masłów - 10%, Zagnańsku -30%, najwyższy w gminie Kielce - 91% i w gminie Sitkówka - Nowiny powyżej 88%.
Spółka "Wodociągi Kieleckie" to firma, która realizuje ogromne inwestycje środowiskowe. "Potrafimy zainteresować Komisję Europejską regionem świętokrzyskim i ściągnąć pomoc unijną do naszych gmin" - to słowa Prezesa Spółki "Wodociagi Kieleckie" - Pana Henryka Milcarza. W 2005 roku Komisja Europejska przyznała "Wodociągom Kieleckim" jako beneficjentowi pomocy unijnej 56-procentowe dofinansowanie z Funduszu Spójności na realizację Projektu "Rozbudowa i modernizacja oczyszczalni Ścieków "Sitkówka" dla miasta Kielce". Inwestycja ta będzie miała znaczący wpływ na poprawę jakości życia mieszkańców naszego regionu oraz zostanie zahamowana postępująca degradacja środowiska .
Kolejny Projekt służący ochronie środowiska i sanitacji gmin na terenie działania Spółki to :
"Kompleksowa ochrona wód podziemnych aglomeracji kieleckiej", który ma znaczenie priorytetowe dla gospodarki wodno - ściekowej 4 gmin, stanowiących w ujęciu zlewniowym 3 aglomeracje. Projekt wpisuje się w Krajowy Program Oczyszczania Ścieków Komunalnych, tym samym ma charakter strategiczny, jest zgodny z celami Strategii Rozwoju Kraju, Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia oraz Polityki Środowiska w zakresie zapewnienia i rozwoju infrastruktury środowiskowej. Skala oddziaływania projektu jest ponadregionalna w odniesieniu do KPOŚK. Przedsięwzięcie stanowić ma wsparcie głównego celu rozwojowego regionu, poprzez zabezpieczenie zasobów środowiskowych oraz przez usunięcie niektórych ograniczeń dla zrównoważonego rozwoju gospodarczego.

dw2008_7

Cele Projektu:

  • przywrócenie jakości wód powierzchniowych i podziemnych do stanu wynikającego z planowanego sposobu ich użytkowania oraz potrzeb związanych z ich funkcjami ekologicznymi;
  • bezpośrednia ochrona wód powierzchniowych i podziemnych, wykorzystywanych jako źródło wody do picia oraz pośrednia ich ochrona poprzez ograniczenie wykorzystywania do celów przemysłowych;
  • poprawa jakości życia mieszkańców regionu poprzez stworzenie odpowiedniej infrastruktury technicznej;
  • rozwój i likwidowanie dysproporcji pomiędzy regionami.

Zakres rzeczowy Projektu:

  • Rozbudowa sieci wodociągowej - 19,7 km
  • Rozbudowa kanalizacji sanitarnej - 254,8 km
  • Budowa przepompowni ścieków - 54 szt.
  • Renowacja kanalizacji sanitarnej - 50,8 km
  • Wymiana sieci wodociągowej - 86,9 km

Koszt całego Przedsięwzięcia wg Studium Wykonalności oszacowano na kwotę netto 630.678 tys. PLN.
Podział na kontrakty:
Z uwagi na dużą ilość zadań zakres rzeczowy Projektu został podzielony na 16 kontraktów:

  • 4 Kontrakty związane z wykonywaniem usługi Pomocy Technicznej;
  • 3 kontrakty związane z wykonywaniem usługi Inżyniera kontraktu;
  • 7 kontraktów na roboty budowlano-montażowe;
  • 1 kontrakt na działania informująco-promujące.

Stan zaawansowania (do chwili obecnej):

  • 60 % posiadanie pozwoleń na budowę i 75% zaawansowanie projektów budowlanych,
  • Studium Wykonalności Inwestycji w weryfikacji NFOŚiGW w Warszawie,
  • Uzyskane 3 decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia dla całego zakresu rzeczowego Projektu;
  • Podpisana z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej tzw. Preumowa, dot. przygotowania projektu indywidualnego do realizacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 2007 - 2013.
  • Ścisła współpraca z gminami w celu osiągnięcia wymaganego stopnia gotowości formalno - prawnej do realizacji Projektu:
  • Uzgodniona z NFOŚiGW w Warszawie Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia na wybór Pomocy Technicznej dla 3 kontraktów - wstępne ogłoszenie o zamówieniu przekazano Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.

dw2008_8

W ramach modernizacji istniejącego systemu kanalizacji sanitarnej miasta Kielce przewiduje się:

  1. Przebudowę odcinków systemu kanalizacji sanitarnej będących w złym stanie technicznym oraz te, które nie są w stanie przesłać dopływającej ilości ścieków;
  2. Opracowanie dokumentacji zawierającej zaktualizowane informacje dotyczące szczegółowej inwentaryzacji istniejących kolektorów kanalizacji sanitarnej;
  3. Projekt i wdrożenie systemu kontroli (monitoringu) sieci kanalizacji sanitarnej;
  4. Inwentaryzację podmiotów odprowadzających ścieki poza kanalizację sanitarną.

Priorytety w zakresie rozbudowy kanalizacji sanitarnej w gminach Masłów, Sitkówka-Nowiny i Zagnańsk:

  1. Budowa systemu kanalizacji sanitarnej na terenach zurbanizowanych:
  2. Rozbudowa systemu kanalizacji sanitarnej na terenach zurbanizowanych w gminie Zagnańsk, a ciążących do oczyszczalni ścieków w Bartkowie i Barczy
  3. Budowa systemu kanalizacji sanitarnej w gminie Zagnańsk, w miejscowościach Szałas i Długojów wraz z budową lokalnej oczyszczalni ścieków o przepustowości około 100 m3/d zlokalizowanej w miejscowości Szałas.
  4. Budowa indywidualnych oczyszczalni w przysiółkach (gdzie z ekonomicznego punktu widzenia nie wskazana jest budowa scentralizowanej kanalizacji sanitarnej).
2008-03-20